Zwitserland 14-22 januari 2023

Vorig jaar nog besloten we om in plaats van naar de zon, een week naar Zwitserland te gaan voor een paar treinreisjes. Een busvakantie. Edith en Nico wilden mee. Anderen van het park hoorden en zagen de reis en wilden ook. Uiteindelijk gingen er nog 6 dezelfde reis maken: Nel en Marjo, Maria, Ineke, Ab en Janny. Een paar dagen voor de vertrekdatum bleek dat wij vieren in bus drie zaten en de andere zes in bus 4. Opstapplaats Zeeland, vlak bij Reek.

Zaterdag 14 januari om half zes opstaan om de koffers af te vullen, te ontbijten en boterhammetjes voor onderweg te maken. Om 7 uur waren we, met de auto van Nico bij Restaurant Het Witte Huis. Daar kregen we koffie en om half negen vetrokken we. Na wat onduidelijkheid over wie in welke bus moest. Maar toen de chauffeur de juiste papieren kreeg was dit probleem snel opgelost. Naar de A50, bij Eindhoven de A2 op en via België en Luxemburg naar de overnachtings-plaats in Frankrijk: Kingersheim bij Mulhouse. Onderweg twee koffie- en één lunchstop maar verder lekker doorrijden. In de regen. Het was een eenvoudig hotel zonder dinermogelijkheid. Dat eten kregen we bij Buffalo Grill. Erg aardige bediening maar een stuk rauw vlees was niet echt aan ons besteed. Maar de rest was lekker. Om 10 uur lagen we al in bed.

Zondag. Om acht uur zaten we bij het uitstekende ontbijt na een heerlijke nacht. Nog geen uur later waren we weer onderweg. Binnen een half uur waren we in Zwitserland. Maar ook daar bleek het te regenen. Daardoor was het uitzicht wat minder. Pas in de richting van het zuiden van het land werd de sneeuw zichtbaar. Maar dat was pas na de lunch-stop in Montreux. Lekkere lunch in een aardig tentje met uitzicht op het meer van Geneve. In de regen. En flinke wind. Dus het boottochtje op het meer ging niet door. Ter compensatie waren twee gasten verdwaald maar een uur te laat waren ze ook bij de bus. Gelukkig hebben we allemaal het telefoonnummer van de chauffeur; hij was gebeld dat ze wat later zouden komen. Ach, kan gebeuren. Het laatste stukje naar Brig waar we rond vijf uur arriveerden. Mooie kamer en ook hier zijn, net als in Montreux, alle winkels gesloten. Dus wat zitten kletsen en verduidelijking gekregen over het programma de rest van de week. De avondmaaltijd kregen we in het hotel: broccoliroomsoep, varkensvlees met saus, aardappelpuree en sperziebonen. En chocoladevla met slagroom en een wafel als dessert. Voor mij dus twee chocoladevla en voor Coby twee wafels met slagroom. Om half 10 naar de kamer om verslag te maken en Coby een spelletje spelen met de anderen van het Elsendorp-gezelschap.

Maandag gingen we na het ontbijt met de bus naar de Aletschgletsjer. Daar met een gondeltje naar 2000 meter. Wat rondlopen en dan met een grotere gondel nog 900 meter hoger vanwaar je de gletsjer zou kunnen zien. Het regende vandaag niet. Gelukkig maar. Maar er was wel wat mist. En harde wind. En lage temperatuur; zo’n min 15 graden. Gevoelstemperatuur nog zo’n 10 graden kouder. Maar wel een mooi uitzicht. Met de gondel weer naar beneden, over de skiërs heen. Daar koffie gedronken met appeltaart of apfelstudel met zeer zoete vanillesaus. Dan het laatste stuk naar beneden. In de Intersport winkel heel mooie sneeuwlaarsjes gezien, bijna gekocht voor € 499,--. Met de bus terug naar het hotel om een goed half uur later naar de Simplonpass te worden gebracht. Mooie route. Aan de andere kant van de bus, aan onze kast bergwand. Maar op de terugweg hebben wij het mooie uitzicht. Dachten we toen nog. Een bezoek gebracht aan een “museum” van de pass en het aanleggen daarvan. En weer koffie bij Konditorei Arnold. Met een stuk vlaai / taart. Daar maakte ik met Nico nog een wandeling in het dorp. Ruim een uur voor koffie met gebak vind ik wat veel. In het dorp bleek een kaasmakertje te zijn. Over een kwartier gaat ‘ie open en over een half uur vertrekt de bus. Nog even rondwandeling, dan drie stukjes kaas kopen en terug naar de bus. Het is inmiddels een beetje gaan sneeuwen. In de bus verdween het uitzicht wat door de sneeuw maar de (stenen) adelaar  was nog goed te zien. Die nog wel. Maar het ging wat harder sneeuwen de het begon te schemeren. Dus weg mooi uitzicht aan nu onze kant. Je kan nou eenmaal niet alles hebben. Om een uur of 5 waren we weer terug bij het hotel.

En om half zes staat het toeristentreintje bij het hotel om ons de bezienswaardigheden van Brig te tonen. In de sneeuw en het donker . . . . We kwamen bijna tot het hotel maar het flauwe heuveltje kon het voertuig niet meer op door het gladde sneeuw-wegdek. Dus 100 meter lopen naar het hotel en dan naar het speelgoedtreintjes-kelder. Een groot aantal prachtige natuurgetrouwe landschappen. Maar dat heb ik niet kunnen controleren, ik ken de streek niet op m'n duimpje. Dan naar de avondmaaltijd. Verslag maken en naar bed.

Dinsdag was geen uitslaapdag. Om half 6 op want om half acht moesten we bij het treinstation van Brig zijn voor de Glacier Express. Een treinreis van 3,5 uur door de besneeuwde bergen. Maar om die tijd was het nog aardig donker. Niet erg, we zitten nog wel een poosje in de trein. En dan moeten we ook nog terug. Toen het licht was, was het erg mooi; die besneeuwde berghellingen, bomen, huizen en auto’s die scher afstaken tegen de niet met sneeuw bedekte rotsen, bomen en muren. Maar ook wat tunnels en een flinke tunnel, de Furka tunnel van 15 kilometer. Na de rit arriveerden we in Disentis waar we tweeënhalf uur hebben om de plaats te bekijken; koffie te drinken en het meegekregen lunchpakket te nuttigen. Er waren in die plaats welgeteld twee restaurants en één kerk open. Verder alle winkels e.d. (wel 4 a 5 stuks) gesloten. Dat schiet wel lekker op in zo’n klein dorp.

Maar we mochten van de stationschef niet een uur eerder terug. Dus bijna de hele groep van zo’n 40 personen zat in hetzelfde restaurant koffie te drinken en daarna in de spoorweg wachtkamer de lunch te gebruiken. Inmiddels was het weer wat gaan sneeuwen. Om 14 over twee vertrok de trein weer terug naar Brig. Over dezelfde route dus iedereen zat nu aan de andere kant. Nog steeds wel mooi maar ook mooi kan eentonig worden. We kwamen nog langs een kopie van de lage vuurtoren van Hoek van Holland op de Oberalppass; toch wel een klein beetje emotioneel. Doordat het sneeuwt is er nu niet veel wat afsteekt tegen het wit. Een paar huizen en wat mensen maar verder is het wit en wit. Na bijna 4 uur waren we terug in Brig en tien minuten later in onze kamer. Na een goed half uur naar beneden voor de avondmaaltijd (bloemkoolsoep, gebakken worst, bratkartoffeln en groenten mix met een tweekleurenchocolade-puddinkje als dessert. We hadden wederom een gezellige 10-persoons ronde tafel. Nog even bijpraten met de anderen uit Elsendorp, in de bar nog een koffie of thee. Dan Coby een kaartje leggen met de “koffietijd-groep” en Edith, Nico en ik naar boven, uitrusten en verslag bijwerken.

Woensdag vertrokken we om half 9 met de bus richting Zermatt maar het laatste stukje, van Täsch naar Zermatt moet per trein door de berg. In deze plaats hebben we niet het tandradbaantje naar boven genomen maar zijn gaan winkelen in de stad. Koffie drinken en wat mooie spulletjes kopen zoals een zeer bijzondere koe door Edith en Nico en Rosina Wachtmeister katjes door Coby en ik. Nog wat rondgezworven door de stad en dan een lekkere lunch. Spaghetti Bolognese en – met knoflook en chili en 2 farfalla met tonijn. Getracht een Zwitsers mes te kopen maar de winkel ging niet open dus dan maar met de trein terug naar Täsch. Daar een kop koffie en dan de bus in, terug naar het Hotel in Brig. Spullen achterlaten in de kamer en dan nog even kleding en schoenen passen in wat winkels en nog wat proviand in de Coop. Nog even naar de kamer en dan om 6 uur diner. Nog even een kopje koffie en dan naar de kamer om half 9. Verslag maken of even met de anderen kaarten.

Donderdag 19 januari 2023 gingen we om half 9 de bus in om ruim een uur later op het station van Martigny om in de Mont Blanc Express een uur door de bergen te rijden. Deze reis is echt de mooiste van de treinreizen in Zwitserland. Een behoorlijk steile route langs bergdorpen in de sneeuw. De trein rijdt door een flinke laag sneeuw zonder stil te vallen . . . .
De temperatuur is al vanaf het begin in Zwitserland zo rond het vriespunt; vandaag met uitschieters naar 9 graden vorst. Met veel vaste sneeuw op boomtakken, daken van huizen en andere niet verticale oppervlakken. Prachtige uitzichten op dorpen, soms aan de andere kant van de kloof waar we langs rijden. Echt groots.
In Châtelard Frontière verlieten we de trein en gingen de bus weer in. Die bracht ons, ook weer met indrukwekkende uitzichten, terug naar Martigny. Want de pas naar Chamonix; het eigenlijke einddoel, is wegens hevige sneeuwval afgesloten. Maar de plaats Sion is ook de moeite waard. Wat minder toeristisch dus wat voordeliger. Als je in Zwitserland al over voordelig kan spreken. Daar een lekkere soep of tosti gegeten en later een crêpe of kaasbroodje. Tussendoor wat gewandeld in de stad en een mooie staande tiffanylamp gezien. Om drie uur weer terug naar ons hotel in Brig, nog even lippenbalsem kopen en dan in de kamer rusten en verslag schrijven. Straks om half acht de avondmaaltijd en daarna de koffer inpakken want morgen om 9 uur gaan we via wat interessante plaatsen richting Nederland.

Vrijdag
het laatste ont bijt in Hotel Good Night Inn. Om kwart voor negen bagage bij de bus en exact om 9 uur vertrek. Het was de bedoeling om een boottochtje te maken in het meer van Geneve maar de rechtstreekse weg er naartoe is afgesloten wegens sneeuwval. Dan maar direct naar Bern over de snelweg. In Bern hadden we bijna drie uur de tijd om te lunchen en rond te wandelen. Onderweg nog eerst een koffiestop want de waterpomp in de bus is vannacht bevroren bij 14 graden vorst dus geen mogelijkheid om koffie of thee te maken. Bern is best mooi en ook daar hebben ze lekkere koffie tegen niet al te laag tarief. Na nog een simpele lunch weer terug naar de bus om de laatst 150 km te rijden. We arriveren in Kehl-Kork (Duitsland) tussen Offenburg en Straatsburg in Hotel Ochsen. Daar hebben we een kamer op de 4e etage maar op de eerste etage is na een half uur al het diner dus opschieten. Tomaten-roomsoep, Jägerschotel met Spätzle en gemengde groente en chocolademouse met vanillesaus na. En een biertje erbij en koffie met een niet-zoet likeurtje maakte dat we om even over 10 weer in onze kamer waren. Nog even verslag maken en morgen om 7 uur weer op.

Zaterdag
21 januari 2023 hebben we genoten van een uitgebreid ontbijt. Na dit ontbijt de laatste spullen in de koffer en deze naar beneden brengen. Even later was Lambert, de chauffeur er. Met de bus. De koffers de bus in en wijzelf ook allemaal, alle 44. Plus Lambert en zijn Wies. Na Bern hadden we gezien dat het weer aardig wit was geworden; voor Bern wat minder. We reden weer in een bijna volledig wit landschap. Pas vlak bij Nederland werd het minder wit.

Na een uur of twee een koffiepauze, twee uur later ook weer een lunchpauze en weer in Nederland weer koffiepauze. Bij Venray. We mochten blijkbaar niet te vroeg op de bestemming Zeeland zijn. Dus de pauzes waren nogal lang. En ja hoor om half zes waren de drie bussen van de Zwitserlandreis van Effe Weg en Bolderman op het eindpunt. Velen van de reizigers moesten nog verder en hadden daarom een afsluitend diner geboekt. Wij niet want het is maar 10 minuten rijden naar huis. Nog even afscheid nemen en dan de auto in. Thuis de verwarming hoger zetten. Na onze huissleutels bij Nico en Edith te hebben gehaald en daar koffie gedronken te hebben. De post en kranten gehaald bij Niels en Toos en de koffers uitgepakt. Ook de huissleutel uit de koffer gehaald. Nog wat gegeten, opgewarmd uit de vriezer, wat televisie gekeken en dan naar ons eigen bed. De volgende morgen zagen we pas echt ons uitzicht met het nieuwe chalet naast ons. Waren we niet echt blij mee want haar ramen zijn bijna recht tegenoven onze ramen. We verwachtten dit al, gezien de uitgegraven plek, de betontegels en de eerder gehoorde plannen. Maar eens gaan kijken wat we daaraan gaan doen.