Zweden 2022.

Op vrijdagavond kwamen we in Elsendorp terug. Bij Loes en Hans in ons chalet. Zaterdag nog wat boodschappen doen en wat in de tuin rommelen. En lekker uitrusten. Maar ook de laatste was doen, de Engeland-spullen uit de camper en de Zweden spullen er in. Het lekkere avondeten van Loes. Nog wat bijpraten en dan naar bed. Zondag gaan we eerst naar Kyra, die dan 11 jaar wordt. Daarna richting Zweden. Rond het middaguur op woensdag varen we van Rostock Duitsland naar Trelleborg Zweden.

Zondag 12 juni hebben we na het ontbijt de laatste spullen in de camper gebracht. Nog koffie waarbij Nico en Edith afscheid kwamen nemen. Loes en Hans zwaaiden ons daarop uit toen we vertrokken naar Rotterdam omdat kleindochter Kyra vandaag 11 jaar wordt. Daar gezellig zitten praten met enkele gasten en de kleinkinderen natuurlijk. Even over 5 zijn we naar de camperplaats Schiedam gegaan. Broodje döner en Turkse pizza gegeten bij Azra en in de camper tv gekeken en verslag gemaakt.

Maandag vertrokken we na ontbijt en zo, om half 10 richting Zweden. We hebben ervoor gekozen om de snelwegen te vermijden. Dus kwamen we langs Mijdrecht (koffie), Kampen (lunch), Meppel en uiteindelijk in Meppen, Duitsland. Daar staan we op een camperplaats, 10 minuten lopen van een winkelcentrum. Voor koffie drinken en vlees kopen voor de avondmaaltijd van boontjes, karbonade en aardappelen met Engelse rijstpudding als dessert.

Dinsdag, een mooie dag, wat zon en wat bewolking. De zon was voornamelijk ’s middags. We reden vandaag het eerste gedeelte binnendoor en de tweede helft over snelwegen om een poosje te kunnen rusten op de eindbestemming vandaag: Lübeck. We dronken koffie in Cloppenburg en de lunch net onder Bremen. Om half 4 waren we in de Hanzestad Lübeck. Na een mooie plek te hebben gekozen op de camperplaats (ernaast wordt een kermis opgebouwd) maakten we een wandeling van zo’n anderhalf uur door het oude gedeelte van de stad. Daarna een poosje lezen en nassi goreng maken met gemengde salade. En daarna weer een wandeling van een goed uur. Om half 10 in de camper een kop koffie / thee, televisie kijken en verslag maken.

Woensdag 15 juni, de dag van de overtocht. Om kwart voor zeven ging ik op pad om broodjes te halen. Een goed half uur later was ik terug. Om 8 uur ontbijten en de normale  ochtendactiviteiten. Om negen uur waren we onderweg in de stralende zon. Een uurtje snelweg en dan verder binnendoor. Met koffie onderweg. Nog even tanken en even voor 12 stonden we in de rij. Om 2 uur voeren we. Koffie (fika) onderweg en de meegebrachte broodjes. Om 7 uur waren we in Zweden en een uur later stonden we op de camperplaats in Trelleborg. Een nudelsoep en een avondwandeling met koffie onderweg. Ik weet waar ik morgen verse broodjes kan kopen. Nog tv kijken en verslag maken.

Donderdag begon met verse broodjes halen en de parkeerbon onder de ruitenwisser vandaan halen. Maar we hebben wel betaald. Nog gecontroleerd bij de bank. Wat nu. Trachten te bellen naar het bedrijf in Uppsala. Langsgaan is 500 km rijden. Maar ze verwijzen naar de website. Maar we hebben geen goed internet. Dan maar bij het touristenburo hulp vragen. Maar dat is opgeheven. We zien vandaag of morgen wel verder als we internet hebben. Inmiddels hebben we boodschappen gedaan (pepermix, dillechips enz.). We besluiten naar de Wallander-stad Ystad te gaan. Een mooie oude stad. Met een erg mooie camperplaats. Het is inmiddels al weer bijna gewoon geworden om "gewoon" rechts te rijden. In Ystad vinden we een mooie plaats waar we de middag vrij nemen en kleine wandelingetjes maken.

Vrijdag was wederom een warme dag; in ieder geval in de ochtenduren. Toen we wandelend Ystad bekeken. Een mooie kleine stad met oude vakwerkhuizen. Gezellige winkelstraat en mooi pleintje. Met de St. Mariakerk waar de schoolkinderen hun laatste schooldag vierden. We hebben inmiddels wel gemerkt dat ook in Zweden de inflatie heeft toegeslagen. De prijzen zijn ook hier gestegen. Nog wat rondlopen en dan weer terug naar huis. Daar in de zon zitten lezen. En bij een kop koffie / thee naar de website van de parkeerboete. Dat gaat nu goed maar het lukt niet om de website te uploaden. Morgenvroeg nog eens proberen. Om 5 uur gaan we uit eten bij de visrokerij waar Coby gerookte zalm heeft en ik gebakken schol. Dan nog even lezen en dan de camper in.

Zaterdag heb ik om 7 uur bij het sterkse wifi-punt nogmaals geprobeerd te website te uploaden. Weer een foutmelding. Wat nu . . . Voorlopig hebben we besloten om naar Malmö te gaan, naar het bekende gebouw Turning Torso. Na veel zoeken omdat het aan de rand van de milieu-zone ligt, hebben we het toch gehaald. Een vreemd gedraaid heel groot gebouw. We besloten toen naar Ikea te gaan. Daar hebben we 6 jaar geleden ook de website  kunnen  uploaden. En dit keer dus ook. Waarschijnlijk was het signaal in Ystad niet sterk genoeg. Blijkt dat je daar op de Ikea-parkeerplaats ook kunt overnachten. Maar boven Malmö ligt Lomma waar je ook kunt overnachten bij de jachthaven. Dat zag er niet goed uit. Een stukje verder, langs de Sont, hebben we een mooie plek gevonden. Wat rondwandelen en in de camper lekker eten na een poos in de zon te hebben gezeten. Vandaag begon met miezer-buitjes en eindigde met felle zon.

Zondag worden we wakker met regen. Heel af en toe regent het niet. Ik ga dus geen ochtendwandeling maken. Dan maar lezen en douchen in de camper. Na het ontbijt vertrekken we. Zoals gewoonlijk om half 10. We gaan binnendoor naar de naturistencamping in Skanör. Onderweg bij een luxe patisserie koffie met  luxe gebak. Dat zien we ook aan de prijs, ca.€4,50 per stuk. Maar dan heb je ook wat. Even over 12 arriveren we op camping Solhejden na in het dorp nog boodschappen te hebben gedaan voor het avondeten. We krijgen een plaatsje tegen een bossage/windvanger. Maar het stopt de lichte regen niet. Na de lunch nog een korte wandeling over het terrein. Maar het is koud, 12 gr.C. dus zitten we binnen te lezen en zo. Er is hier geen wifi, zelfs nauwelijks internet, zo aan het einde van een schiereiland. Halverwege de middag stopte het met regenen en om een uur of zes kwam de zon zelfs tevoorschijn. We maakten nog een rondje over de camping en maakten eten: spinazie, kipkarbonade en aardappelen. En de gebruikelijke avondactiviteiten.

Maandag 20 juni. Gisteren zagen we dat het feest van de langste dag, 21 juni, gevierd zal worden op vrijdag 24 juni. Wij hebben gereserveerd tot 23 juni. Misschien merken we onderweg, op de 24e iets van festiviteiten. Dan zijn we camperplaatsen aan het controleren. Maar dat zien we dan wel. Vandaag was het een warme dag. Ik heb nieuwe banden op de fietswielen gelegd en gelijk een beetje schoongemaakt. We hebben wat over het terrein gelopen en zitten lezen. En de was gedaan. Het avondeten bestond uit pytt-i-panna (gebakken stukjes aardappel, ui en vlees) met schijven rode biet.

Dinsdag was weer een warme dag. Om half 10 zijn we de drie kilometer gaan wandelen naar het dorp Skanör in de hoop dat we daar naast boodschappen doen, ook koffie konden drinken. Na drie kwartier waren we bij de ICA supermarkt. Maar op dat pleintje is nu nog geen koffie verkrijgbaar. Pas om 5 uur. Gevraagd aan een jong stel; op 5 minuten lopen is een ijssalon-lunchcafé. Mooi, gaan we daar naartoe. Eerst nog fruit en eieren kopen en dan naar de koffie. Het is elf uur als we daar aankomen. Om half 12 gaan ze open. Dan maar ter plaatse wat fruit eten en naar de camping terug. Maar aan de rand van het dorp is een hotel. Daar hebben ze wel koffie. Om half een waren we bij de camper terug. De rest van de dag in de zon en schaduw zitten lezen. Zo tegen zes uur kwam een ander Nederlands stel. De Zweden zijn aan het barbecueën. Het verslag maken we wel maar op de website zetten lukt niet. Er is hier een te zwak internet-signaal. Als we hier weg gaan zullen we wel een stop maken bij Ikea; daar is uitstekende wifi.

Woensdag begon bewolkt en wat fris. Mooi weer om te gaan fietsen. Op de camping staan leenfietsen; dus daar één van gevraagd voor Coby. Ik op mijn eigen Giant. Via Skagör naar Falsterbo. Daar koffie gedronken en langs de kust weer terug. Langs kleine strandhuisjes die in de duinen staan. In Skanör nog boodschappen gedaan bij de ICA supermarkt en dan weer terug naar de camping. Nog drie kilometer. Maar Coby had een lekke band. Dus zij op een terrasje thee drinken en ik naar de camping om de camper te halen. De fiets op de camper, een ijsje in de buik. Op de camping de band opgepompt. Hij bleef hard. Dus blijkbaar toch niet lek. Het eten: Jansons fretselse (Jansons verleiding, aardappel-vis ovenschotel) in de oven gezet en salade gemaakt. Band is toch bijna leeg. Jammer maar helaas. Lekker gegeten en daarna met onze Nederlandse buurtjes het spel Keezen gespeeld. Tot half twaalf. Verslag maken en naar bed.

Donderdag, de eerste werkdag. Maar eerst nog onszelf en de camper reisklaar maken. Omdat we geen internet hadden zijn we eerst gestopt bij Ikea Malmö. Koffie, e-mails en website uploaden. Dan verder noordwaarts; de eerste camperplaats die we moeten bekijken is een parkeerplaats vlakbij een jachthaven. De volgende ook. Daarna nog een in centrum Helsingborg en dan één aan de kust van de Sont / Kattegat. Met uitzicht op Denemarken. Deze is wel gratis en nog mooi ook. We blijven hier vanaf half 4 in de erg warme zon. In de schaduw is het al 30 graden. We lopen wat rond en lezen wat. Een pasta-maaltijd en tv kijken. En natuurlijk behalve het verslag ook de foto’s de naam geven van de camperstop.

Vrijdag 24 juni, de dag van het midzomerfeest in Zweden. Maar eerst moet er gewerkt worden. Dus we gaan weer camperplaatsen bezoeken. Op de eerste zitten praten met Zweedse fietsers die een ijsje namen, wij een kop koffie. Bij de tweede, wederom een jachthaven zagen we die fietsers weer. We bekeken vandaag 5 camperstops en stopten bij een Ittala outlet. We hadden gehoord dat er festiviteiten zouden zijn in Nyhamsläge. Daar naar een parkeerplaats naast een school met 50 meter verder een ICA. We liepen met de plaatselijke bevolking mee en kwamen in de duinen waar gedanst werd onder midzomer-boom. Nog wat op het strand gezeten en toen anderen weggingen gingen wij naar de camper. Daar wat lezen, maaltijdsalade maken en het verslag en foto’s benoemen. Ook vandaag was het weer erg warm. Gelukkig gingen we niet naar een warm land . . . . .

Zaterdag, als gewoonlijk weer een erg warme dag. Zoals gebruikelijk waren we klaar voor de werkzaamheden om half 10. We reden eerst naar het Natuurpark Kulleberg. Maar eigenlijk is dat het mooist vanaf de zee, het Kattegat. Maar ja, we zijn op de weg. Maar toch erg mooi. Weer camperstops bekeken. Weer bij jachthavens; één die al gesloten was voordat ‘ie goed en wel was begonnen en één bij een hotel/restaurant waarvan de receptioniste niet zomaar in de gids wilde staan. Dat moet eerst via e-mail aangevraagd worden bij de eigenaresse. Ach ja, dat kan ook; betwijfelen of je extra gasten wilt zonder dat dat wat kost. De volgende plek was een mooie voor de nacht. Een poosje gerust en een wandeling gemaakt. En vis gebakken met aardappelen en wortels.

Zondag, ook weer warm en redelijk rustig onderweg. Gisteren weer geprobeerd de website te uploaden. Maar er is te weinig internetsignaal. Vandaag nog eens trachten te doen. Maar of dat ook gaat lukken . . .  Ook vandaag weer een vijftal camperplaatsen gecontroleerd. In Halmstad langs de haven waren dat er twee direct naast elkaar. Heel eventjes verwarrend. Maar wel gezellig zitten praten met de eigenaar van de kleine. De laatste controle van vandaag zou een camperplaats vóór de camping zijn maar dat bleek óp de camping. Dus geen camperplek. Maar 200 meter er vandaan wel. En daar overnachten we.

Maandag 27 juni, het begint eentonig te worden: het was weer een zeer warme dag. Maar dit keer niet de hele dag. De eerste controle van vandaag was weer een jachthaven. Daarna koffie gedronken en in de uitverkoop twee bloesjes en twee shirts gekocht voor bijna € 40,-. Toch niet alles is veel duurder geworden. Maar veel wel. De laatste paar jaar, zo werd ons verteld, zijn de prijzen zo’n 40% hoger geworden. Het zij zo. Het blijft wel een mooi land. In de bibliotheek in Falkenberg lukt het om eindelijk de website de lucht in te krijgen en de e-mail te bekijken. Het internetsignaal is vaak te weinig krachtig. Die bergen en bossen ook, die staan telkens in de weg. Van de volgende camperstops waren enkele ook erg mooi gelegen. De laatste, die niet op onze lijst stond is ook weer mooi gelegen langs het Kattegat. En bovendien ontmoetten we daar een oud-Vocalgroup WE lid: José met haar man Jaap. Gezellig wat gedronken met hen. Was een leuk en fijn weerzien. De maaltijd daarna: rijst met daging Bali en gebakken bloemkool. Een kop koffie / thee bij het restaurant verderop en dan weer naar de camper. Nog even praten met José en Jaap voordat het flink gaat regenen om half 10.

Dinsdag. Het heeft vannacht nog even geregend maar nu is het droog. Onder de koude buitendouche niet. En in sommige kledingkastjes ook niet. Lekkage. Dus lijnen gespannen om alles te drogen te hangen in de camper. Dan uitgebreid koffie drinken bij José en Jaap. Zij gaan nu richting Trelleborg, morgen overvaren. Wij gaan camperplaatsen controleren in Varberg. In de stad zijn veel opbrekingen maar het is toch gelukt. Zo rond één uur bij een food-truck met Nederlands kenteken en Zweeds personeel hebben we Engelse fish and chips gegeten met salt and vinegar. Voor de overnachting weer gegaan naar de mooie plek waar we gisteren ook waren. Ligt op de route; voor de 4 controles in Varberg moesten we een stukje terug. Het is de dag droog gebleven, ook de natte kleding is nu droog. Maar het is nu 10 graden minder warm, zo’n 25 graden. Het avondeten was kippendijvlees met spinazie en aardappelen.

Woensdag weer een mooie dag, warm maar weer niet boven de 30 graden. Ook vandaag weer een aantal camperplaatsen bekeken. Eigenlijk geen bijzonderheden. Als je al een havenmeester of zo treft, meestal is er alleen maar een automaat, dan wordt er flink gekletst. Maar vandaag viel dat mee. Om half 5 een aardige plek om te overnachten. Twee wandelingen gemaakt en de maaltijd gedaan met aardappelsalade en pudding. Want ook om 8 uur was het nog boven de 25 graden. Over twee weken zijn we al weer op de terugweg in Duitsland. We hebben nu 38 van de 73 plekken gecontroleerd. Morgen waarschijnlijk de laatste 5 van de eerste lijst. We gaan o.a. naar Göteborg en een stukje daarboven; voor ons bekend gebied. Morgen ook weer een bibliotheek of Ikea zoeken om de website te uploaden.

Donderdag. Het begint weer steeds warmer te worden. We halen weer de 30 graden. Maar gisteravond hadden we een goede avond. Er liep een jong hertje langs, we hadden een mooie ondergaande zon en perfect internet zodat we niet naar bieb of Ikea hoeven. We gingen daarom vandaag maar naar een winkelcentrum bij Göteborg en de koekjes- fabriekswinkel in Kungälv. In deze laatste plaats stopten we al aan het begin van de middag. Een ons bekende plaats. Maar we hebben vandaag wel 4 camperstops bekeken. En in het winkelcentrum boodschappen gedaan en ijsjes gekocht; een dropijsje en een ananasijsje. Eigenlijk een ontspanningsdag.

Vrijdag 1 juli 2022. Het wordt weer steeds warmer. Om half 7, tijdens de ochtendwandeling was het al 25 graden. Vandaag deden we de laatste 2 camperplaatsen van de eerste lijst van 44 en de eerste twee van de tweede lijst van 29. Na Marstrand, gelegen op twee eilandjes, gaan we het binnenland in; naar Trollhättan. De eerste stop, vlak bij de sluizencomplexen is al bijna vol als we daar aankomen om half twee. Dus blijven we hier. Goeie plek, compleet met stroom, water en loos-mogelijkheden. Geen tv want gelukkig flink wat bomen. We lopen in een half uurtje naar de tweede camperplaats en maken daar foto’s en een praatje met mensen de ons herkennen als van Facile Media. We zijn ook overal bekend. Terugwandelen langs de 3 sluizencomplexen waarvan de eerste in 1800 klaar was. Maar vergeleken bij wat er nu door moet, veel te klein. Aan het begin van de avond ging er een flink schip door, paste maar net. De schepen gaan hier van Göteborg naar Stockholm door de Göta-älv; een complex van rivier, meren en kanalen. Met dus enkele sluizen met een verval van tientallen meters in meerdere fasen.

Zaterdag. Vannacht heeft het geregend maar toen ik opstond voor de ochtendwandeling was het net droog. Het bleef vandaag ook droog. En minder warm, het bleef steken net boven de 25 graden. Op een schiereiland bij Lidköping zaten een kluitje camperstops vlak bij elkaar dus we deden er nogal veel vandaag. Op een camperplaats die eigenlijk al was afgesloten vanwege ruim 100 auto’s die ze de volgende dag kregen, mochten we toch nog even staan voor de foto’s. En kregen we een lunchpakket mee. Eigenlijk geen bijzonderheden. Behalve dat we ook door mooi, heuvelachtig landschap reden. Om een uur of 5 vonden we een rustig plekje bij een kapel. We aten daar pasta met vis. Straks tv kijken, Sommerdahl Murders. Als de bomen niet in de weg staan.

Zondag was een regendag. Heel vroeg kon ik nog in de zon lopen maar tegen 7 kwamen de wolken en twee uur later regende het. Dat duurde tot tegen het einde van de middag. Camperplaatsen gecontroleerd. Tussendoor nog boodschappen gedaan en bij een antiek en curiosa winkel rondgekeken. In Mariestad vonden we een camperplaats met uitzicht op het Vänermeer. Nog een wandeling toen het droog was en het normale avondprogramma.

Maandag. Vannacht heeft het flink geregend tot een uur of zes. In de loop van de dag nog af en toe een klein buitje maar ook zon en ook bewolking. Over het algemeen een mooie dag. Met weer mooie en minder mooie camperstops. En weer mooie en nog mooiere uitzichten onderweg. Halverwege, na de lunch, een boswandeling naar een watervalletje. Zo tegen half vijf een mooie rustige plek voor de nacht gevonden.

Dinsdag. Vandaag over een week verlaten we Zweden weer. Op woensdag, morgen drie weken geleden kwamen we in dit mooie land aan. Veel gezien, veel camperplaatsen bezocht en mooie routes gereden. Morgen de laatste twee camperstops bezoeken en dan ons eigen programma. Dat begint met het uploaden van de website bij Ikea in Jonköping. Onderweg is bijna niet te doen bij gebrek aan voldoende internetsignaal. Ook vandaag was een wisselvallige dag met zon, bewolking en regen. Onderweg een paar leuke gesprekken gehad bij de camperplaatsen. Soms in alleen maar Zweeds, meestal in het Engels. Ook een lunch genoten onderweg (diverse haringsoorten met gekookte aardappeltjes en pasta met zalm en andere vissoorten).  En ook nu weer enkele mooie plekken gezien. En een jong stiertje op de weg. Waar we nu staan is het ook erg mooi. En gratis. Wel toilet, vers water, chemisch toilet legen en een mooi zwemmeer waar redelijk gebruik van wordt gemaakt. Nog een wandeling naar het dorp gemaakt om bij de pizzeria koffie te drinken. Maar ze hadden geen koffie . . . . Bij de winkel nog wat boodschappen gedaan voor onderweg en in de camper soep gemaakt.

Woensdag weer enigszins wisselvallig maar voornamelijk zonnig. Vandaag deden we de twee laatste camperstops. Onderweg nog koffie gedronken en naar een soort Action/snoepwinkel. Daarna naar Ikea in Jonköping voor het opladen van de website en een lunch (schnitzel met frites en gerookte zalm met gekookte aardappels). Gedeeltelijk via de snelweg naar Ljunby voor koffie en vervolgens naar Hamneda; het elandenpark waar we ook overnachten.

Donderdag was weer wisselvallig, maar dit keer voornamelijk regenachtig. Gelukkig hadden we niet de hele tijd regen terwijl we bij de elanden liepen. Nog wat kopen in het souvenirwinkeltje en dan op weg. Onderweg Onderweg eerst koffie gedronken in Ljunby bij een koffie-en gebakwinkeltje met down-mensen. Niet snel maar wel erg lekker. Een uurtje later een pizza/kebab lunch, compleet met een drankje en salade voor 85 kronen per persoon. Dat is net iets meer dan € 8,00 p.p. Dus soms is het nog wel voordelig in Zweden. Via het plaatsje Boda zijn we in Kosta terechtgekomen. Daar in de Ittala-outlet nog wat serviesgoed gekocht en in de glaswerkwinkel rondgelopen. Onze groenglazen schaal, die ik heb nagemaakt, is in de aanbieding voor SEK 199,-. Toch niet gekocht. Nog wat rondgewandeld in wat winkels en buiten. Toch niet in de regen. We blijven hier lekker slapen en gaan morgenochtend naar het glasblazen kijken.  Dan naar camping Snapphanen om de laatste dagen bij te komen van de toch wel drukke camperstop-werkzaamheden.

Vrijdag 8 juli. Gisterenavond bleek dat we weer lekkage hebben gehad; de zijkant van het bed was wat vochtig. Dus vandaag lag overal van alles te drogen. Ook toen we ons meldden voor een rondleiding door de glasblazerij. Je moet je eigenlijk dagen vooraf melden. Maar er bleek nog plek om kwart voor 10. Zo hebben we de productie van een wijnglas met een erg mooi bewerkte steel gezien en een zeer bijzondere theelichthouder. Van een kilo of 4. We hebben later een kleintje gekocht. Het is toch wel heel indrukwekkend als je van een grote klomp glas een mooi kunstwerk ziet ontstaan. Na afloop een kop koffie en een gesprekje met Sylvester die, net als Marjolein, besmet zijn met corona. Sterre en Kyra gelukkig niet. Dan de laatste 100 kilometer naar de camping. Mooie binnendoorweg. Met onderweg een oosterse lekkere lunch. Om half drie waren we in Vilthult. Zeer hartelijk welkom door de mensen daar. Een aardig plekje gekregen en een uurtje later een mooie plek. De zon droogde de rest van de natte spullen. En drie keer bezig geweest om de juiste blokken onder drie wielen te krijgen om behoorlijk waterpas te staan. Wandelingetje over het terrein en lekker in de zon zitten en lezen. ’s Avonds een knäckebrödje gegeten. En tv gekeken en verslag gemaakt.

Zaterdag was bewolkt met veel wind. En dus geen warme dag. Af en toe hebben we in de zon kunnen zitten in de luwte van de camper. Maar we hebben ook wel binnen gezeten. En de was gedaan. Twee machines zowel wassen als drogen. En daar gaat aardig wat tijd in zitten.  Verder hebben we veel gelezen; dus rustig aan gedaan.

Zondag was minder bewolkt en minder wind. Ik ging op de fiets naar een dorp, 15 km verder om geld te pinnen. Op de camping alleen met swish (alleen met Zweedse bankrekening) of contant betalen. Op de heenweg had ik wel de wind mee . . . Om 12 uur was ik weer terug. De middag hebben we voornamelijk zitten lezen in de zon en een kort wandelingetje gemaakt over de camping die vrij klein is.

Maandag was een rustdag, een warme rustdag. Vannacht was er een regenbuitje maar overdag was het droog. We maakten een wandelingetje van een uur rond het meer en na de lunch maakte ik nog een wandeling door het bos. We hebben veel zitten lezen. En verder dus niets. Morgen vertrekken we weer. Om 16.00 uur moeten we ons melden bij de haven van Trelleborg, een kleine 200 kilometer verder. Dus een zee van tijd. Dan steken we de Oostzee over naar Rostock, aankomsttijd 22.30.

Dinsdag, de laatste dag in Zweden. Mooie wegen naar Trelleborg. Onderweg wel koffie gedronken maar niet gegeten. Een knäckebrödje in de camper want op de boot hebben we een buffet-diner geboekt. Eerst nog boodschappen gedaan voor thuis en om 4 uur in de rij voor de overtocht naar Rostock. Het buffet aan boord was goed maar om 6 uur werd het opgeruimd. Maar goed dat we er om kwart over 5 al waren in plaats van de planning 7 uur. Na de lekkere en uitgebreide maaltijd was het tijd om je te gaan vervelen. Of lezen. Of het fotoalbum 2022 bijwerken. Dat deden we dus allemaal. Om ca. half 11 gingen we van boord en 15 minuten later stonden we op een parkeerplaats 1 km van het schip vandaan. Er was niet veel plaats meer, maar we pasten er net tussen.

Woensdag bleek bij het ontwaken dat er nu ruimte voldoende is. Veel overnachters zijn vroeg weggegaan, waarschijnlijk met de ferry naar Zweden of zo. Het betalen is uiteindelijk toch gelukt dus konden we op pad. Als gebruikelijk hebben we het navigatie-systeem op “snelweg vermijden” staan. En de Duitsers hebben regelmatig wegen afgesloten zonder een alternatief te bieden. Maar met de kaart van navigatie lukt het toch wel. Onderweg koffie gedronken in een mini-konditorei in een mini-dorp. Na wat meer omleidingen zijn we in Porta Westfalica op de parkeerplaats van een zwembad beland. We zijn uit eten gegaan bij de pizzeria; goed te eten; voor een klein bedrag.

Donderdag 14 juli 2022 weer binnendoorwegen en wat minder afgesloten wegen. Maar wel, net als gisteren, mooi weer, eigenlijk erg warm. Onderweg koffie gedronken, een broodje gegeten en getracht boodschapjes te doen bij Kaufland in Goch. Maar de winkel is er niet meer. Ook het Chinese afhaalrestaurant is weg. Daar maar bij de ijssalon koffie gedronken. En toen naar huis. Om even voor 5 waren we weer in Elsendorp. We hebben weer veel gezien en veel meegemaakt. Voor deze Zweden vakantie reden we 3808 km.